20120326-svein

OMD’s strategidirektør blir partner i Futatsu Industries

En av mediebransjens absolutte faglige fyrtårn, strategisk direktør Svein Larsen i OMD, blir partner i Futatsu Industries.

Strategidirektør Svein Larsen har de siste 5 årene vært ansvarlig for merke-, medie- og kommunikasjonsstrategier for noen av Norges største annonsører, og har gitt ut tre bøker, hvorav den siste, ”Medieplanlegging”, blir sluppet i disse dager. Larsen har bakgrunn som salgs- og markedssjef hos Hjemmet Mortensen, samt researcher og analytiker hos TV3. Larsen er Master of Business and Marketing fra OHH/BI med fordypning i markedskommunikasjon og merkevarebygging. Han skal jobbe tverrfaglig hos det kombinerte medie- og reklamebyrået.

– Hos OMD har jeg fått jobbe med noen av de mest krevende og interessante annonsørene i det norske og nordiske markedet som Telenor, Orkla, Carlsberg, Bohus og BI, og jeg er takknemlig for den tiden jeg har hatt der. Samtidig har jeg alltid ment at integrasjonen av det Futatsu kaller presisjon og intuisjon er essensielt for å skape effektiv kommunikasjon. Jeg har ofte irritert meg over reklame som kan være tilpasset målgruppen, men ikke tar høyde for den situasjonen målgruppen er i når de eksponeres for reklamen – og gleder meg til å være med på å utvikle reklame som i større grad utnytter medienes potensiale.

– Å jobbe tettere med utvikling av budskapet, samtidig som jeg får fortsette med å jobbe med spredning av dette er noe jeg ikke kunne si nei til, sier Larsen.

Øker presisjonen

– Tanken bak Futatsu Industries var å tilby presisjon og intuisjon, basert på det beste fra både mediebyrå- og reklamebyråverden. Vi har de siste par årene klart å levere dette på et veldig høyt nivå, og nå skalerer vi opp. Svein vil med sin praktiske erfaring og faglige kunnskap bli en kjemperessurs for våre kunder i både planleggings- og konseptfasen, sier daglig leder Aris Theophilakis.

Har bygget mediebyrå i det stille

Futatsu Industries har alltid kalt seg et medie- og reklamebyrå, men har stort sett blitt betraktet som et reklamebyrå. Men i det stille har byrået bygget opp en portefølje med mediekunder som Subaru, GLAVA, Betsson, Fargerike, Help Forsikring og Get. Men forskjellen er at disse kundene betjenes over samme bord som de kreative produktene Futatsu Industries leverer.
– Vi har ikke to selskap eller to avdelinger. Vår modell er å kombinere prosessene som gir deg presisjonen fra mediebyråverden, med den kreativiteten som ligger i bred konseptuell jobbing. Vi har skapt et unikt miljø på en unik modell, og det gleder oss stort at Svein vil være med på dette, sier partner Hågen Pettersen.

Går fra 3 til 4 partnere

De tre eierne av Futatsu Industries, Sonja Njølstad, Hågen Pettersen og Aris Theophilakis får nå selskap av en fjerde partner. Selskapet er opptatt av langsiktighet, og ser etter ”storheter på vei opp”.
– Vi har ikke internasjonale eiere som kan dekke for dårskap, så det fordrer at alle her har høy markedsverdi og et tydelig mandat. Derfor søker vi hardtarbeidende kolleger med reelle talenter og ambisjoner, fremfor ”navn”. Nå har jo Svein helt klart begge deler, men det er hans tverrfaglige ambisjoner som var utslagsgivende, avslutter Theophilakis.