OBOS // Modig markedsføring viktig for veksten

Modig markedsføring viktig for veksten

Nærmer seg 350.000 medlemmer – OBOS økte med 27%

OBOS gjør sitt beste år på mange år, og sier markedsføringen var en viktig driver for den store økningen av nye medlemmer. – I tillegg til at konjunkturene fortsatt var gode, var det bare utformingen av markedsføringen som var ny, sier kommunikasjonsdirektøren.

Startet som et lokalt Bolig- og sparelag i et depresjonspreget Oslo i 1929, har OBOS vokst til å bli Norges største boligforvalter og landets tredje største boligutvikler. 2012 ble et all time high for OBOS, med nesten 25.000 innmeldinger. Kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen sier det selvfølgelig er mange årsaker til at man vokser, men at en synlig og relevant markedsføring var en viktig driver.

– Vi valgte sammen Futatsu Industries i 2012 å fokusere mer på forskjøpsretten, som også er den viktigste driveren til innmelding, noe som ga resultater. Status ble hele 24.367 nye medlemmer, og rekord i vår 84 år lange historie, sier Pettersen.

La seg ut med noen italienere
Kampanjen tok for seg italienske mammadalter, de såkalte Mammoni, som bor hjemme hos mor til tross for at de har utdannelse og jobb. Dette falt noen italienere tungt for hjertet, og debatten var i gang.
– Vi ønsket ikke å provosere, men når det er sagt var det fint at vi fikk masse oppmerksomhet på kampanjen fordi et overveldende flertall tok det positivt. Vi ble tema på sosiale media, en mengde radiodebatter, Nytt på Nytt, Puls og ikke minst spredte dette seg til Italia, og de store mediahusene som Rai Uno og La Republicca. På ett døgn fikk filmene våre flere hundre tusen visninger, noe som igjen ga PR i Norge, sier Pettersen.

For 2013 er målet fortsatt å holde høy takt på antall innmeldelser, men OBOS vil forlate det italienske sporet.
– Dette konseptet fungerte over all forventning, men nå går vi videre og er i skrivende stund i ferd med å legge grunnlaget for en helt ny kampanje, sier kommunikasjonsdirektøren.

– OBOS har alltid vært en tydelig og modig samfunnsaktør, og det gjenspeiles også i vår kommunikasjon. Vårt mål som en medlemsorganisasjon er å tenke langsiktig verdi for våre medlemmer, og å oppfylle folks boligdrømmer, avslutter Åge Pettersen. Om OBOS i 2013 klarer å slå rekorden fra et historisk 2012 gjenstår å se.

—-
Bilde: Fra venstre, kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen, strategisk rådgiver Svein Larsen, markedssjef Kjetil Framstad, prosjektleder Anna Eriksson og kreativ leder Aris Theophilakis.