20110621-statensmuseumforkunst

Dansk prestisjekunde til Futatsu

Danmarks største og ledende museum for billedkunst, Statens Museum for Kunst (SMK), har gått utenfor Danmark og valgt Futatsu Industries som sin nye byråpartner.

Det Oslo-baserte byrået skal hjelpe Danmarks største kunstinstitusjon med å skape større oppmerksomhet og trafikk til museet og de ulike utstillingene. Det spesielle er at SMKs målgruppe er dansker generelt og Københavnere spesielt. Futatsu Industries har ikke noe kontor i Danmark, ei heller noen dansker ansatt, men byrået mener allikevel at de behersker kulturforståelse og internasjonal jobbing ganske bra.
– Danske byråer har i årevis laget reklame for norske produkter i Norge, så det var vel bare på tide at vi reverserte den trenden, sier kreativ leder Aris Theophilakis, som selv bodde og arbeidet i København på 1990-tallet.

Head of Marketing hos SMK, Susanne Rydahl sier at de ville forsøke noe nytt
-Futatsu Industries kombinerer god kulturforståelse med kreativ og designmessig høy standard. Vi følte for å prøve et miljø med en annen tilnærming, og da hvorfor ikke et norsk byrå med bred erfaring og internasjonal legning?
Internasjonalt jobber for øvrig Futatsu Industries på et stort globalt prosjekt for en kjent norsk merkevare, samt at byrået jobber med First Hotels for Skandinavia.