20111010-vifdamer

Blir sponsor for VIF-damenes elitelag

Det opprykksklare elitelaget til Vålerenga damer har fått Futatsu Industries som draktsponsor. Dermed utvider byrået sitt engasjement med Osloklubben.

Sponsorater og egenreklame er merkelig nok sjelden kost i reklamebransjen. Men Futatsu Industries har alltid forsøkt å praktisere egen medisin. Medie- og reklamebyrået er allerede blant Vålerengas største sponsorer på herresiden, og engasjementet for damenes elitelag innebærer et nytt engasjementsnivå for byrået.

– På damesiden går vi inn som en tradisjonell draktsponsor, rett og slett for å støtte en betydelig sosial aktør i Oslo, med et breddeengasjement og en integreringspolitikk som er unik i både Norge og Europa. Dessuten er VIF den første klubben i Norge som har dyrket frem både et herre- og damelag i eliteserien fra grunnen av, sier daglig leder i Futatsu Industries Aris Theophilakis.

”Norge rundt” – et Oslo-problem

På herresiden er Futatsu Industries engasjert i alt fra strategier i forbindelse med bredde- og sosioprogrammene, til reklame og design til hjemmekamper, Hafslunds breddeprosjekt, juniorklanen og liknende.

Og det er noe av grunnen til at byrået følte det var naturlig å engasjere seg i ”det neste topplaget” fra Oslo, som verken er Lyn, Skeid eller Frigg, men nok et Vålerenga lag.

– Oslo er egentlig et stort ”Norge rundt”, og noen ganger litt ”Verden rundt”, og har således en stor utfordring i forhold til å skape lokal samhørighet. Derfor er det ikke bare fotballen vi støtter ved å bruke såpass med ressurser på dette, men den funksjonen VIFs fotball har som sosial grunnmur lokalt. Jo bedre lagene gjør det, jo sterkere blir denne grunnmuren, sier Futatsusjefen.

Overtramp

Om den siste tidens støy rundt Klanen sier Theophilakis at dette er uheldig, men heller unntaket som bekrefter regelen.

– Tribunelogikk er ofte utakknemlig å ta ut av sin sammenheng, men dette er overtramp alle kunne vært foruten, fordi Vålerenga mest av alt kjennetegnes av et stort og engasjert hjerte, sier han.

Futatsu Industries sier de også vil være med på å legge press på klubben, slik at breddefotballen får enda mer synlighet i årene som kommer.

– Damene er i siget, og et bevis på at bredden til Oslo-klubben fungerer. Vi er stolte av å kunne bidra til at både bredde- og spissproduktet blir bedre på vår beskjedne måte, avslutter han.

Bildet: Hovedtrener Cecilie Berg-Hansen,  Aris Theophilakis og spiller Sharon Hansen